FAQ

Cryo Huippukylmähoito

Onko Huippukylmähoito vaarallista?

Ei. Ennen hoitoa käymme läpi kanssasi terveysselvityksen, jonka avulla varmistetaan, että hoito on sinulle soveltuva. Huippukylmähoitoa valvoo koulutettu ammattilainen, joka varmistaa että hoito sujuu turvallisesti. On tärkeää varmistaa, että iho on täysin kuiva ennen hoitoa ja että kädet ja jalat ovat asianmukaisesti suojattu. Meiltä saat hoidon ajaksi sukat, tossut ja hanskat sekä halutessasi myös hatun  hoidon ajaksi.

Onko Huippukylmästä tieteellistä näyttöä?

Kyllä. Huippukylmähoito kehitettiin 1970-luvulla ja sen terveysvaikutuksia on tutkittu laajasti. Voit tutustua tutkimuksiin tästä.

Miten Huippukylmähoito toimii?

Huippukylmähoidon aikana seistään kabiinissa, jossa pää jää ulkopuolelle. Kabiini jäähdytetään -120, jopa -140C nestemäisen typen avulla. Nestemäinen typpi on kuivaa, kylmää höyryä joka tuntuu iholla samalta kuin pakkasessa seisominen. Hoidon aikana kehossa aiheutuu ns. puolustusreaktio, jonka ansiosta verenkierto ohjautuu keskivartaloon suojaamaan sisäelimiä. Hoidon aikana vereen keräytyy happea ja ravintoaineita, jotka hoidon jälkeen verenkierron vilkastuessa auttavat lieventämään turvotusta ja kiputiloja, puhdistamaan elimistöä sekä tuomaan energiaa keholle. Huippukylmähoito vapauttaa elimistössä hyvää oloa tuottavia hormoneja kuten noradrenaliinia, dopamiinia ja endorfiinejä, samalla laskien stressihormoni kortisolin tasoja sekä lisäten melatoniinin tuotantoa. Tästä syystä Huippukylmää käytetään keinona lieventää stressiä ja hoitaa mm. uniongelmia.

Eikö sinne jäädy?

Huippukylmän aikana kylmyys on kuivaa ja kylmäntuntu jää pintapuoliseksi. Toisin kuin kylmä vesi, kuiva kylmyys ei johda syvälle kudoksiin eikä muuta lihasten tai muiden kudosten lämpötilaa.

Miksi en vain menisi kylmään suihkuun tai avantoon?

Kylmien suihkujen, avantouinnin ja jääkylmäaltaiden hyödyt ovat samankaltaiset kuin Huippukylmässä, kuitenkin kylmässä vedessä tulisi viihtyä huomattavasti kauemmin, mikäli halutaan saavuttaa yhtä tehokkaita tuloksia. Tyypillisesti jääkylvyn kesto tulisi olla n. 10-15min, jonka useimmat kokevat epämiellyttäväksi. Kylmä vesi  johtaa kylmää syvempiin kudoksiin, tästä syystä liikuntaa ei suositella avannon tai jääkylvyn jälkeen. Huippukylmähoidon aikana kylmän vaikutus on pintapuolista, kuitenkin hyödyt ovat kokonaisvaltaiset, sillä hyödyt tapahtuvat kylmän aiheuttaman puolustusreaktion myötä. Huippukylmähoidon jälkeen ei ole rajoitteita, liikunta on jopa suositeltavaa hoidon jälkeen.

Kannattaako Huippukylmässä käydä ennen urheilua vai sen jälkeen?

Molemmista on hyötyä. Mikäli haluat lisää energiaa tai räjähtävyyttä treeneihin, tule Huippukylmään sitä ennen. Mikäli haluat palautua urheilusuorituksesta, tule kylmään sen jälkeen.

Polttaako Huippukylmähoito kaloreita?

Kyllä. Huippukylmähoidon on arvioitu polttavan n. 500-800 kcal jokaisen hoidon jälkeen.

Minulla on ahtaanpaikankammo, uskallanko kokeilla Huippukylmähoitoa?

Toki. Huippukylmähoidon aikana ovi ei mene lukkoon, joten pääset hoidosta pois heti kun sinusta siltä tuntuu. Hoidon aikana pää jää kaapin ulkopuolelle ja pituus on säädettävissä oman mieltymyksen mukaiseksi.

Kuinka usein Huippukylmää tulisi käyttää?

Parhaat tulokset saavutetaan säännöllisellä käytöllä. Mikäli etsit helpotusta kiputiloihin, vain kokeilemalla tiedät, mikä on sopiva käyntien väli: osa asiakkaistamme on saanut kivunlievityksen jopa kolmeksi kuukaudeksi. Mikäli haet apua palautumiseen, tule rankkojen treenien jälkeen tai lepopäivänä. Jos taas etsit kokonaisvaltaisia terveyshyötyjä, suosittelemme n. 1-2 käyntiä viikossa.

Täytyykö minun käydä suihkussa Huippukylmähoidon jälkeen?

Ei. Huippukylmähoito on täysin kuiva hoito, sitä ennen tai sen jälkeen ei tarvitse käydä suihkussa. Muistathan myös, ettei Huippukylmähoidon aikana saa olla märkä, joten jos käyt suihkussa ennen hoitoa, tulee sinun kuivata hiukset ja ihosi huolella paleltumien välttämikseksi.

Milloin Huippukylmähoitoa ei tule käyttää?

Voit tarkastaa hoitoon liittyvät vasta-aiheet täältä. 

Mitä riskejä Huippukylmähoitoon sisältyy?

Huippukylmähoidon riskit ovat pienet, mikäli terveysselvitykseen on perehdytty ennen hoitoon menoa. Paleltuma on mahdollinen, sillä jokaisen iho reagoi kylmään eri tavalla. Paleltumat voidaan välttää seuraamalla omaa olotilaa hoidon aikana ja kertomalla henkilökunnalle, mikäli hoito tuntuu epämiellyttävältä. Hoidosta kannattaa tulla pois heti, jos olo tuntuu epävarmalta. Seuraavalla kerralla kylmää kestää jo paremmin, joten kannattaa aloittaa hoidot varovaisesti.

BODYSHAPE – treenaus

Mikä on Bodyshape -treeni?

Bodyshape on 30 minuutin tehotreeni, jossa liikunta kävelymatolla yhdistetään alipaineen ja infrapunan tehoon. Alipaineen ansiosta voidaan tehostaa verenkiertoa ongelma-alueilta kuten reidet, vatsa ja pakarat, joissa se on hitaampaa ja jonne usein kertyy ylimääräistä ja vaikeasti poltettavaa rasvaa. Infrapuna taas tehostaa aineenvaihduntaa ja puhdistaa kehoa syvältä, kuona-aineet poistuvat kehosta hikoilun mukana ja iho tuntuu puhtaammalta sekä kimmoisammalta.

Miten Bodyshape-treeniin pitää pukeutua?

Ota mukaan tavalliset treenivaatteet, joissa on mukava liikkua, kävelyyn soveltuvat sisäkengät sekä juomapullo.

Miten minun kannattaa syödä/juoda ennen treeniä?

Suosittelemme, että syöt kevyesti n. tunti ennen Bodyshapea, esimerkiksi hedelmä tai jogurtti on hyvä ja kevyt välipala treeniä varten. Ennen treenin, sen aikana ja sen jälkeen painotamme nesteytyksen tärkeyttä, sillä Bodyshapen aikana hikoilet runsaasti ja kroppasi kaipaa nesteytystä.

Entä treenin jälkeen?

Treenin jälkeen suosittelemme nauttimaan palautusjuoman ja syömään aterian 1-2 tuntia treenin jälkeen, jolloin voidaan tukea mahdollisimman tehokkaasti lihasten palautumista sekä hyödyntää elimistön vastaanottavaisuutta ravintoaineille.. Treenin jälkeisen aterian on hyvä koostua hitaasti imeytyvistä hiilihydraateista sekä proteiinista. Esimerkiksi vihannekset, riisi ja vähärasvainen liha on tehokas vaihtoehto treenin jälkeiselle aterialle. Hyvä, terveellinen ravinto tukee harjoittelua ja antaa parhaat tulokset, voit kysyä ravintoneuvoja työntekijöiltämme.

Milloin Bodyshape-treeni ei sovellu minulle?

Voit lukea Bodyshape treeniin liittyvät vasta-aiheet täältä.  Jos sinua epäilyttää treenin soveltuvuus, ole yhteydessä meihin niin neuvomme mielellämme.

Kuinka usein Bodyshapea voi ja kannattaa käyttää?

Bodyshape treeniä suositellaan maksimissaan 4 kertaa viikossa. Kuitenkin on yksilöllistä, kuinka usein kannattaa käydä. Parhaisiin tuloksiin päästään 3-4 kerralla per viikko. Jokaisen treenaajan kanssa keskustellaan henkilökohtaisesti treenien määrästä, sillä jokaisten tavoitteet treenille ovat erilaiset. Jos olet aktiivinen ja sinulla on paljon liikuntaharrastuksia viikottain, voi kerta viikkoon riittää hyvin.

Bodyshape treenin näytöllä lukee hurjia kalorimääriä, pitääkö ne paikkaansa?

Bodyshapen kalorikulutus on arvio, joka perustuu infrapunan ja alipaineen tutkittuun kalorien kulutukseen yhdistettynä treenin aikana tehtyyn liikuntaan. (Infrapunasaunan arvioidaan polttavan jopa 600kcal 30 minuutin aikana.) Laitteen valmistajamme arvioi, että Bodyshape polttaa kaloreita kolme kertaa tavallista kävelyä tehokkaammin. Muistutamme kuitenkin aina asiakkaitamme, että on parempi seurata saavutettuja tuloksia kuin näytön antamaa arviota. Painonpudotukseen ei ole pikatietä, vaan sen eteen tulee tehdä töitä. Liikunta yhdistettynä terveelliseen ruokavalioon on paras keino pitää paino kurissa.

Kuntoni ei ole kovin korkealla, sopiiko treeni minulle?

Bodyshape treeni on muokattavissa jokaisen lähtötasoon sopivaksi. Treeniohjelmat vaihtelevat kevyen kävelyn, aerobisen ja rasvanpolttotreenin välillä. Treenin aikana voidaan kävellä jopa 1km/h vauhdilla, joten voimme taata, että se soveltuu sinulle vaikket olisi urheillut aiemmin.