Elämänmuutos, stressittömämpi ja terveellisempi elämä, parempi minä ja ihmissuhteisiin panostaminen, uudet taidot ja valmiiksi saatetut projektit. Uuden vuoden lupaukset ovat osa vuoden vaihteen juhlan rituaalia, kaveriporukan viihdykettä ja tärkeä small talk -puheenaihe. Siihen ne yleensä jäävätkin ja lupausten pitäminen jyräytyy arjen alle viimeistään helmikuussa. Jos olet tänä vuonna erityisen itsepintainen ja olet päättänyt muuttaa sanat teoiksi, mutta kaipaat motivaatiota, tämä kirjoitus on sinulle.

1. Älä lupaa liikoja, pienet askeleet kantavat pitkälle. 

Suurin syy uuden vuoden lupausten kariutumiseen on niiden epärealistisuus. Kukaan ei muuta elämäänsä päivässä, eikä välttämättä edes vuodessa. Tärkein päätös minkä voit tehdä, on pieni valinta päivässä.
”Tänään valitsen juoda lasin enemmän vettä.” 
”Tänään käyn treenaamassa.”
”Tänään en soimaa itseäni menneestä.”
365 pientä päätöstä = iso muutos parempaan

2. Anna itsellesi armoa

Arki ei armahda, joten anna sinä itsellesi siimaa. Et ole ehtinyt nukkua, olet unohtanut säännölliset ateriavälit, töissä on kiireistä ja podet huonoa omaa tuntoa joka lisää stressin määrää ja heikentää unen laatua. Kuulostaako tutulta? 
Kiireen iskiessä muista kuunnella kehoasi. Mikäli se kaipaa rentoutumista, teet enemmän haittaa lähtemällä juoksulenkille tai hammasta purren kuntosalille. Napauta meditaatiomusiikki päälle ja vietä hetki rentoutuen vaikkapa joogan parissa- lataa akkusi ja palaa treenin pariin, kun arki antaa sille aikaa. 

3. Suunnittele – Toteuta

Paras tapa pitää kiinni päätöksistä on suunnitella sen toteutus. Päätitkö syödä terveellisemmin? Älä anna nälän yllättää. Valmista kotona välipalat sekä lounaat valmiiksi ja osta kaupassa käydessä koko viikon ruoat kerralla. Näin vältät turhat kauppa reissut, jolloin turhautuneena on helppo sortua nopeisiin mikro-aterioihin ja herkkuihin. 
Myös treeneistä on helpompi pitää kiinni kun ne merkitsee kalenteriin jo ennakkoon. 

Unelma + Tavoitteet + Suunnitelma + Päättäväisyys = todellisuus

4.  Muista kehua itseäsi (myös ääneen!)

Itsensä kehuminen ei ole helppoa. Kuitenkin tavoitteisiin pääseminen on hitusen helpompaa, kun muistaa antaa itselleen kehuja. Saavutitko tavoitteesi tänään? Saat olla ylpeä itsestäsi ja se on oikeus myös todeta ääneen. Me suomalaiset monesti pelkäämme, että vaikutamme itsekeskeisiltä mikäli kehumme itseämme.

Itsekehu ei haise, se on tärkeä osa elämää – kunhan muistaa myös kehua muita.

5. Hyödynnä sovelluksia

Elämme aikaa, jolloin jokaiseen tarkoitukseen löytyy sovellus. Tämä ei ole poikkeama myöskään hyvinvointialalla. Mikset siis hyödyntäisi teknologiaa ja lataisi tueksi sovelluksen, joka motivoi ja auttaa murskaamaan omat tavoitteesi?

Vuoden 2019 parhaat  sovellukset uuden vuoden lupauksiin:

Lupaus paremmista yöunista

Sleep Cycle
sovellus auttaa sinua heräämään optimaaliseen aikaan, minimoiden väsymyksen tunteen. Sovellus kartoittaa unen laatuasi tarkkailemalla liikkeitä sekä ääntelyä yön aikana, herättäen sinut hitaasti ja lempeästi unesta mahdollisimman kevyen unen aikaan.

Lupaus terveellisistä elämäntavoista

My Fitness Pal:in avulla voit kirjata ylös urheilusuorituksesi, katsoa minkä verran kaloreita poltit sekä tarkkailla ruokavaliotasi. Sovelluksesta löytyy tuhansien ruokien ravintoarvot sekä yhteisön tuki eri ravitsemukseen liittyvissä kysymyksissä. Sovellus voidaan myös linkittää yhteen monien eri aktiivisuusrannekkeiden ja sovellusten kanssa.

Lupauksena juoksu tapahtumaan osallistuminen

Lupasitko työkavereille, että tänä vuonna juostaan yhdessä naisten kymppi tai joku muu juoksutapahtuma, mutta et tiedä mistä aloittaa kunnon kohotus? Couch to 5k sovelluksen avulla saat juoksuohjelman, jonka voit aloittaa omaan kuntotasoon soveltuvasta kohdasta.

Lupaus rauhoittua

Headspace opettaa käyttäjäänsä rauhoittumaan sekä alentamaan stressi tasoja päivittäisten meditaatio harjoitusten avulla. Meditaatio on tehokas keino pitää itsestään huolta, harjoitusten avulla opit olemaan läsnä, nukut levollisemmin sekä kasvatat stressin sietokykyä.