Teetkö istumatyötä? Koostuuko työpäiväsi pitkistä tunneista tietokoneen ääressä?
Käytätkö työhön tai siitä ajattelemiseen enemmän aikaa kuin on virallinen työaikasi?
Liikkumattomuus, jatkuva ruudun tuijottaminen ja huonot työolosuhteet  vaikuttaa kokonaishyvinvointiimme – eikä sitä ole vaikea huomata.

Olet työpäivän aikana varmasti kärsinyt kuivista silmistä, päänsäryistä, yläselän ja hartioiden lihaskivuista ja kiristyneestä pinnasta. Pitkät työpäivät ja stressaaminen näkyy yllättävän pian mielenterveydessämme, joka vaikuttaa työtehokkuuteen, luovuuteen ja motivaatioon.

Kuinka voisit huolehtia hyvinvoinnistasi niin, että maksimaalinen työtehokkuutesi säilyisi ja energiaa riittäisi vielä vapaa-ajallekin?

 

Löydä itsellesi sopiva aamurutiini

Heräät aamulla ja ensimmäinen asia, mihin käytät yön aikana (toivottavasti) uudistunutta energiaasi, on puhelin. Instagram, Facebook, Twitter, sähköposti… Miltä sinusta tuntuu kun työasiat kulkevat mukanasi päivän ensimmäisistä hetkistä alkaen? Aivan, stressaavalta. Ehdotus: Katso viestit vasta työajalla, kun aiot niihin vastata. Jätä työt työajalle ja pidä kiinni omista hetkistäsi.

Aamurutiinisi voisi pitää sisällään muun muassa sängyllä venyttelyä, istumameditaatiota, lehden tai kirjan lukua, musiikin kuuntelua, ulkoilman hengittelyä parvekkeella, pysähtymistä, salitreeniä, lempibiisiin tanssimista… Kokeile ainakin viikon ajan ja saatat huomata, että uusi rutiinisi on paljon miellyttävämpi kuin vanha.

 

Luo ympäristöstäsi mieleinen

Saavut työpaikalle rauhallisena uuden aamurutiinisi siivittämänä, mutta kohtaat työpöytäsi, joka on kuin hurrikaanin jäljiltä. Kahvihuoneen haalean keltainen seinäkin lisää ärsytystäsi. Asialle voi tehdä jotain! Onnellisuusekspertti Meik Weikingin mukaan tanskalainen mukavuuteen ja kotoisuuteen viittaava termi ”Hygge” on tärkeää myös työpaikalla. Voit aloittaa tuomalla työpöydällesi muutaman kasvin, kuvia, taidetta tai vaikka tuoksukynttilän. Koita pitää ympäristösi siistinä, sillä ylimääräinen tavara ja sekavuus vaikuttaa keskittymiseen.

Työviihtyvyyteen vaikuttaa olennaisesti myös ihmiset, joita töissä tapaat. Koita siis ylläpitää suhteita kollegoihisi. Järjestä nyyttärit, elokuvakerho, minipuutarha ikkunalaudalle tai joku muu yhteinen aktiviteetti, joka lisää yhteisöllisyyttä työpaikallasi. Voitte vaikka kehitellä jotain sen keltaisen seinän peittämiseen.

 

Napostele järkevästi

Työpäivä on puolessa välissä ja hermojasi alkaa raastamaan. Energiaa pitäisi riittää vielä monta tuntia, mutta sitä ei ole. Yksinkertainen, mutta helposti huomiotta jäävä osa pärjäämistämme on ruoka. Energiaa ei tietenkään ole, jos verensokeri on päässyt tippumaan liian alas. Pidä pöydälläsi terveellistä naposteltavaa, kuten omenoita, banaania, pähkinävoita, kuivattuja hedelmiä, kasviksia ja dippiä. Verensokerisi pysyy tasaisena läpi päivän, ajattelet selkeämmin ja teet parempia päätöksiä. Olet siis parempi työntekijä ja samalla palvelet itseäsi. On hyvin mahdollista, että huutavassa nälässä haettu pizza ja epäterveelliset lisukkeet jäävät hankkimatta. Voitto!

Muista myös pitää huolta nesteytyksestä. En puhu kahvista tai afterworkeista vaan vedestä. Juot kuin huomaamatta, kun ulottuvillasi on vesipullo. Jota tietenkin täytät säännöllisesti, eikö? Markkinoilta löytyy jos jonkinmoista vesipulloa. Joihinkin voi uuttaa omaa makua ja jotkut jopa muistuttavat juomisesta.

 

Muista ergonomia ja happi

Olet kiltisti seurannut kaikkia ohjeitani, mutta siitä huolimatta päänsärky iskee taas tänään ja rannettakin kivistää. Jos vietät tunteja kyyristellen liian matalalla pöydällä tai joudut viettämään tunteja tunkkaisessa kopissa – en yhtään ihmettele. Olisiko työasennossasi korjattavaa? Kerro pomollesi, että tekisit työsi tehokkaammin, jos sinulla olisi pöytä, jonka korkeutta voi säädellä. Voisit päivän aikana vaihdella istumisen ja seisomisen välillä, jolloin kehosi ei rasittuisi paikoilleen jämähtämisestä. Pyydä samalla ergonomisempi hiiri rannevaivojen selättämiseen. Vaihtoehtoisesti voit välillä nousta pöytäsi äärestä ja kävellä ympäri toimistoa ja panostaa itse parempiin työvälineisiin.

Ekstravinkki! Jumppapallo on erinomainen vaihtoehto istumiseen. Se aktivoi tukilihaksia, pitää ryhtisi kasassa sekä pitää kehosi virkeänä.

Yksi asia vielä: Oletko aukaissut ikkunan tänään? Tee se ja hengittele syvään raitista ilmaa ainakin 5 kertaa. Toista usieta kertoja päivässä.

 

Tauota

Tiedäthän sen hetken kun deadlinet puskevat päälle ja olet tuijottanut tehtäviäsi niin kauan, että ne ovat muuttuneet sumuksi? Pidä tauko. ”Mutta en ehdi.”

Pidä tauko. Astu ulos. Hengitä syvään. Katsele puita, kukkia, lunta… Lupaan, että palaat töihin virkeämpänä ja valmiina jatkamaan. Happihyppely vie pienen hetken, mutta tuplaa tehokkuutesi. Vielä vähemmän aikaa kuluu siihen, että nouset ylös, teet x-hyppyjä, kyykkyjä tai juoksupyrähdyksiä. Näin saat veren liikkeelle ja kehon virkistymään ja tehokkuutesi niin ikään kasvaa.

Onneksi olkoon, olet selviytynyt voittajana jälleen yhdestä työpäivästä! Hyvinvoivan työpäivän jälkeen sinulla on vielä energiaa pitää itsestäsi huolta, ja mikä tärkeintä, nauttia vapaa-ajastasi.

 

Olemme muuttaneet 1.4.

Yrityksemme toiminta muuttuu! Huhtikuusta alkaen toimimme osoitteessa Lapinlahdenkatu 8 maahantuojamme tiloissa sekä maahantuojan nimen alla. Huippukylmähoito poistuu valikoimastamme 1.4. alkaen. 

Huhtikuusta alkaen toimimme nimellä Bodypioneer - uudet sivumme ovat nyt avattu osoitteessa 

www.bodypioneer.fi

Lisätietoja:

+358407141266
tiiu.itkonen@cryo-fit.fi

Uusille sivuille